Naast de positieve stuureigenschappen (zie hieronder) geeft het nog andere voordelen. De X-roeren worden namelijk in de huidige verschijningsvorm zodanig uitgevoerd, dat ze niet uitsteken. Daarmee kan men dan in elke haven of aan elke kade aanleggen, zonder het gevaar om de uitstekende roeren te beschadigen. Ook kan het schip eenvoudig op de bodem gelegd worden. Een voor de modelbouwers onbelangrijk gegeven is dat er een positieve werking uitgaat van het geluidsniveau door de plaatsing van de roeren voor de schroef en buiten de maalstroom van de romp.
Bij de X-roer opstelling zijn de diagonaal tegenoverliggende assen mechanisch of electronisch met elkaar verbonden. Daardoor slaan de roeren boven rechts en onder links, respectievelijk boven links en onder rechts in de gelijke richting uit.
In tegenstelling tot de normale +-roeren zal men voor een richtingsverandering (zijwaarts of hoogte) beide roerparen gebruiken. Wanneer men van koers wil veranderen, wijst het ene roerpaar naar onder links en het andere naar boven links. Omdat nu door de stroming op de roeren een kracht op de roerassen werkt, kan men aan de hand van de som van de krachten het resultaat middelen die alleen naar rechts wijzen en daarmee het schip naar bakboord laat draaien.
Aan de hand van de hier beschreven theorie wordt snel duidelijk waarom de X-roeren bij gelijke roer oppervlakte en uitslag de +-roeren overtreffen.
Wanneer men de +-roeren bekijkt, zijn bij volle uitslag twee roeren in werking, ofwel 2x 100% roer werking. Bij X-roeren tellen alleen de krachten op de haakse lijnen, de andere krachten heffen elkaar op. Vandaar dat elke roer slechts een werkzaam deel heeft van 1/wortel=71%. Maar voor 4x71% bij X-roeren, staat er 2x100% bij de +-roeren tegenover. De X-opstelling heeft bij gelijke roer oppervlakte een 41% betere werkzaamheid!
Net zoals bij de +-roer opstelling is ook bij de X-roer een opheffen van het motormoment mogelijk. Hiertoe worden eenvoudigweg de individuele roerbladen van de tegenoverliggende diagonale assen met elkaar mee bewogen. Dit kan heel eenvoudig door mechanisch verstellen of ook door electronisch trimmen bij gebruik van vier servo's. De werking komt door identieke roervlakken van de +- roer. Het tegenmoment van de schroef koppel wordt wegens het niet aangestroomde roer eerst met stijgende vaarsnelheid opgebouwd en is een praktisch middel om vooral schepen met grote schroeven in het lood te houden.
Bij X-roeren geeft het buiten de beschreven roer standen nog een interessante bijzondere functie. Men kan de roeren bij individuele aansturing zodanig instellen dat de som van alle roer krachten nul is. Daarbij staan de beide bovenste roeren op opduiken en de beide onderste roeren op opduiken of omgekeerd. Dit geeft twee toestanden waarbij geen richtingsverandering wordt teweeg gebracht. Waarom dan wel? Hiermee kan het schip daadwerkelijk afremmen of stoppen zonder de hoofdmotor te gebruiken. Of deze functie in de praktijk wordt gebruikt is niet bekend, maar theoretisch is het mogelijk.
CONTACT
Email: walrusklasse@gmail.com